Vorige | Overzicht | Volgende

Hoogeveensche Courant 9 februari 2001
Door F. van Amerongen

Winst voor eerste en tweede team

Mysterieuze krachten in de sport? Hoogeveen 1 moest tegen de hekkensluiters vorige maand nog een nederlaag incasseren, maar het kon dinsdag tegen Z!, een van de sterkste teams op rating, een grote zege van 6.5-1.5 boeken. Het tweede team won volgens verwachting van het vierde team. In de interne competitie werden in de eerste ronde van de tweede periode negen van de tien partijen beslist.

Het eerste moest winnen om nog kleine promotiekansen te behouden. Z! was dan wel een sterk team waarvan de beste vier twee weken geleden het puikje van Hoogeveen met 3.5-0.5 had afgedroogd, ze hadden in de Nosbo-competitie inmiddels al een punt meer verloren dan Hoogeveen. Het duurde een hele tijd voordat er wat tekening kwam in de strijd. Op alle borden werd zware strijd geleverd en lang nagedacht over de zetten. Invaller Kelfkens was aan bord 8 het eerst klaar met een mooie remise. Aan bord 7 kon Hofstee de aanval opvangen en even later zelf een beslissende koningsaanval lanceren. Maar aan de andere borden zag het er niet zo best uit. Het enige lichtpunt was dat op haast alle borden de Groningers wat in tijdnood kwamen.

Van der Sluys profiteerde van een verzwakking van de koningsstelling door na een onachtzame zet van zijn tegenstander een stuk te veroveren en won. Bij Mol op het eerste bord kon het nog alle kanten opgaan. Hij verdedigde zich goed en won doordat zijn tegenstander de tijd vergat en met nog vijf zetten te gaan door zijn vlag ging. Sadallah viel in aan het tweede bord en bouwde een mooie stelling op. Een klein foutje kostte hem een toren voor een stuk en hij leek de partij te gaan verliezen. Hij bleef actief tegenspel zoeken en wist de koning wat klem te zetten aan de kant. Toen zijn tegenstander even teveel keek naar promotie van zijn eigen pionnen schudde hij in twee zetten een ondekbaar mat uit zijn mouw en bracht zo het winnende punt binnen. Toen kon Krikken met een gerust hart de ongelijke strijd staken.

Bosma won een enerverende partij met wederzijdse kansen. Met allebei nog maar een paar minuten op de klok kon hij dame halen en met nog een paar zetten de laatste tegenstand breken. Janmaat stond met een pion minder en passieve stelling zo goed als verloren, maar zijn tegenstander wilde koste wat kost op winst spelen met een minuut op de klok. Janmaat bleef zich creatief verdedigen en was zijn kwartier tijdvoorsprong al bijna kwijt toen zijn tegenstander door de vlag ging.

Hoogeveen- Z!6.5-1.5
C. Mol- R. Gerlich1-0
O. Sadallah- R.Berkepies1-0
M. Bosma- M.v/d Raad1-0
K. v/d Sluys- P. Kroes1-0
B.Janmaat- H. Huizinga1-0
J. Krikken- R. Broekman0-1
K. Hofstee- M. Swart1-0
T. Kelfkens- J. Vegtrem

Het onderlinge duel van het tweede en het vierde werd zoals verwacht een eervolle nederlaag voor het vierde. Het tweede had twee invallers nodig uit het derde team die het presteerden om allebei te verliezen. Van Amerongen had een mooie aanval op touw gezet maar werd door Hofman van het bord gezet toen hij een zet te lang wachtte om het nog mooier af te kunnen maken dan al kon. Danker zag tegen Van Hoorn zijn aanval smoren en probeerde in opkomende tijdnood ijzer met handen te breken. Dat bekwam hem slecht. Maar voor het zover was hadden Stevens, Van de Star, Jonker, Verwijs en Lunenborg al voor een 5-0 tussenstand gezorgd. De eerste drie hadden al snel een doorslaande aanval, Lunenborg moest eerst een krachtige aanval van Krol ontzenuwen en Verwijs moest tegen Bonting helemaal afwikkelen naar een eindspel van twee koningen en zijn laatste pion dat hij vakkundig naar winst voerde.

Oldenkamp had uren gezwoegd om De Jonge in toom te houden. Toen de tijd bijna om was werden de dames geruild op een bord vol stukken. Wit noch zwart kon daarna nog op winst spelen dus werd het punt gedeeld.

Hoogeveen 2-Hoogeveen 45.5-2.5
F. van Amerongen- R. Hofman0-1
L. de Jonge- J. Oldenkamprem
W. Stevens- D. Antheunisse1-0
A. Lunenborg- G. Krol1-0
H. Verwijs- M. Bonting1-0
T. Jonker- T. Bos1-0
R. v/d Star- W. Piepot1-0
R. Danker- J. van Hoorn0-1

Het derde team speelt vanavond in Haren tegen Morphy's Law.

In de interne competitie werd de eerste ronde gespeeld van de tweede periode. Eggersman toonde vormbehoud door Van Seventer te verslaan. Snuverink won van Van der Meer en revancheerde zich zo voor de net gemiste promotie naar de B-groep. Van der Meer bleek hem na de vijftiende ronde vorige week uiteindelijk twee punten voor gebleven te zijn en behield zo de derde plaats. Ten Haken hield als sterkste van de B-groep de naar A gepromoveerde Hofstra met moeite op remise. De Berg en Nijmeijer zorgden voor spektakel door hun partijen binnen 20 zetten te winnen.

Uitslagen 1e ronde
W. de Berg- H. v/d Ploeg1-0