Vorige | Overzicht | Volgende

Hoogeveensche Courant 11 mei 2001
Door F. van Amerongen

Janmaat loopt uit

Bert Janmaat heeft in de elfde ronde van de interne competitie goede zaken gedaan. Als enige van de A-groep wist hij zijn partij te winnen tegen Kelfkens. De andere dertien maakten remise, verloren of waren afwezig. In de totaalstand wordt hij nu op afstand gevolgd door de leider van de B-groep Van Amerongen, die in zijn groep ook een royale voorsprong heeft opgebouwd op Hofman en Stevens.

Met nog vijf ronden te gaan blijken vakantie, de achtertuin, examens of drukte in de bouw voor steeds meer leden aanleiding om zich een of meer ronden af te melden. Maar met zestien partijen was het dinsdagavond nog best gezellig in Salawaku. De strijd om het clubkampioenschap lijkt vrijwel beslist in het voordeel van Christiaan Mol. Het zal zijn vijfde titel worden, maar zoals hij al opmerkte moet hij zo nog zeker tien jaar doorgaan om het record van Van Herksen uit de boeken te krijgen. De enige die hem zou kunnen bedreigen is Van der Sluys en die houdt nog steeds een lichte achterstand waar hij een flinke voorsprong nodig heeft. Janmaat is allang blij met het periodekampioenschap.

Mol kwam niet door de verdediging van Eggersman heen en boekte zijn tweede remise op rij. In de middenmoot van de A-groep bleven de meesten op remise steken. In de degradatiezone is Danker onder de streep gezakt door verlies tegen Van Amerongen. Hij wist zich aardig uit een ongunstig te boek staande opening te redden maar verloor even later een belangrijke pion omdat hij een andere zetvolgorde van zijn tegenstander over het hoofd zag. Die bouwde dat voordeel tergend langzaam uit, zonder tegenkansen toe te laten. In het eindspel maakte Van Amerongen een grove fout waarna Danker zich weer kon bevrijden, maar na weer een misser werd hij toch na zestig zetten verslagen.

Hofstra profiteerde gedeeltelijk omdat hij eveneens door een foute zet een winstkans tegen Krol verprutste en blij mocht zijn met remise. Van Seventer zal ook teruggaan naar de B-groep als hij de kunst van het winnen niet snel hervindt. Tegen Jonker werd het evenwicht weer niet genoeg verstoord voor een serieuze winstpoging. Bosma zou zich nog kunnen redden van de laatste plaats als hij de komende partijen allemaal zou spelen. Door studieperikelen zal dit wel niet gebeuren en de club hoopt nu dat hij volgend seizoen in elk geval nog wel voor Hoogeveen 1 in de externe competitie kan uitkomen.

Voor de promotieplaatsen in de B-groep blijven Hofman en Stevens de beste kandidaten, al waren ze beide afwezig. Verwijs en Jonker konden door hun remises niet genoeg van hun achterstand afknabbelen en Van Til voegde zich bij de achtervolgers na winst op Piepot. De degradatie naar de C-groep gaat tussen D. de Jong, Bos, Riethorst en Van der Meer. De laatste begint in te lopen op de rest nu hij na een vreselijke serie nullen weer geregeld partijen wint. Dinsdag offerde Nijmeijer een stuk tegen hem voor een sterke aanval, maar toen hij een tweede stuk zomaar liet slaan was het snel uit. Riethorst moest ondervinden hoe Wartan al doende lerend de laatste maanden veel sterker is geworden. Voor de zelfstudiecursus `toreneindspel' is hij na lang zoeken en met een paar omwegen glansrijk geslaagd. Riethorst liet geduldig zien dat hij wel wist hoe zich te verdedigen, maar met twee verbonden pionnen achter moest hij uiteindelijk de vlag strijken. Bos verkeek zich op een inval van een toren van Ten Haken en kon al vroeg opgeven. De Jong hield remise tegen Doornbos en mocht daar blij mee zijn, want in de analyse achteraf bleek het in de meeste varianten voor hem slecht af te lopen. Doornbos klom met die remise wel naar de tweede plaats in de C-groep, omdat de leiders De Boer en Oldenkamp afwezig waren. Dit drietal zal met Wartan en misschien nog Nijmeijer in de slag moeten voor de drie promotieplaatsen.

Reinders en Van der Ploeg boekten beiden na een lange reeks nullen en halfjes eindelijk weer een winstpartij.

Uitslagen 11e ronde
F. v.Amerongen - R. Danker1-0
H. Boeren - H. Reinders0-1
M. Eggersman - C. Molrem.
B. de Graaf - D. Antheunisse0-1
A. ten Haken - T. Bos1-0
A. Jagt - J. Abercrombie0-1 Rgl.
D. de Jong - F. Doornbosrem.
L. de Jonge - H. Verwijsrem.
P. de Jong - J. v.Hoornrem.
A. Lunenborg - K. Hofsteerem.
T. Kelfkens - B. Janmaat0-1
G. Krol - M. Hofstrarem.
L. v/d Meer - P. Nijmeijer1-0
H. v/d Ploeg - W. de Berg1-0
T. v.Seventer - T. Jonkerrem.
J. v.Til - W. Piepot1-0
S. Wartan - K. Riethorst1-0