Vorige | Overzicht | Volgende

Hoogeveensche Courant 17 september
Door J. Bottema

Schakers beginnen aan competitie

HOOGEVEEN - De eerste ronde van de interne competitie van Schaakclub Hoogeveen heeft weinig verrassingen opgeleverd. Met 45 schakers was de speelzaal goed gevuld aan het begin van het schaakjaar. Jeugdspeler James Mantel was de eerste die een partij winnend kon afsluiten.

Mantel heeft vorig seizoen lang meegedaan in de strijd om het jeugdkampioenschap. Uiteindelijk werd hij derde. Dit seizoen beproeft Mantel zijn geluk bij de senioren. Zijn partij tegen Schulte was een spannende. Mantel kwam snel op een voorsprong, maar deze voorsprong was alles behalve beslissend. Net op het moment dat Mantel in het eindspel naar een manier zocht om de winst binnen te halen, maakte Schulte een blunder en was de partij in één klap afgelopen. Mantel heeft nu met negen andere spelers de leiding in de C-groep.

In de B-groep hebben vier spelers de leiding. Onder hen bevinden zich Anky Lunenborg en Rudy Danker. Vorig seizoen degradeerden zij nog uit de A-groep, maar nu wist het duo hun eerste partij in de B-groep meteen te winnen. Net als in de B-groep staan er bij de A-spelers ook vier spelers aan de leiding. Onder hen bevindt zich de top drie van de eindstand van vorig seizoen. Kampioen Sadallah wist na een knappe strategische partij van Jansen te winnen.

Jeugd

De jeugdcompetitie begon met een daverende verrassing. De torenhoge favoriet Mark Dijkstra ging onderuit tegen zijn jongere broer Stefan. Mark is vorig seizoen tweede geworden in de jeugdcompetitie. Omdat de twee jeugdschakers waarmee hij toen om de titel streed, zijn overgestapt naar de senioren, is hij nu favoriet. Tegen zijn broer Stefan maakte Mark echter in het begin een paar foutjes, die hij niet meer goed kon maken.

Sadallah O. - Jansen G.1-0
Mol Chr. - Krikken J.1-0