Vorige ] [ Overzicht ] [ Volgende ]

Hoogeveensche Courant 15 januari 2007
Door J. Bottema

Spanning loopt langzaam op in eerste periode

HOOGEVEEN -

De schakers van Schaakclub Hoogeveen zaten dinsdag voor het eerst dit jaar achter het bord. Het was te merken dat een aantal spelers in de vakantie weinig gespeeld had. Er waren enkele korte partijen met verrassende uitslagen.

Het nieuwe jaar luidde meteen de eindstrijd in van de eerste periode. Dinsdag vielen geen beslissingen over promotie en degradatie, maar met nog drie ronden te gaan worden de eerste beslissingen volgende week verwacht. De onderste tien spelers in de A-groep speelden allemaal remise. Marijn Hofstra en Jan Oldenkamp moeten vanaf volgende week echt aan de bak. Dit duo zal hun laatste drie partijen moeten winnen om nog kans te maken op handhaving in de A-groep.

De strijd om het kampioenschap in de B-groep is erg spannend. Anky Lunenborg staat gezamenlijk met de jongelingen Mark van der Neut en Edwin de Jonge op een eerste plaats. Hoewel er op papier nog veel kan veranderen lijkt dit trio zich op te kunnen maken voor de A-groep. De vierde promotieplaats is nu in handen van Matthijs Eggersman. Hij wist zijn belangrijke concurrent Marten Berghuis in een rechtstreeks duel te verslaan. Berghuis had nog wel een mooie stelling op weten te bouwen, maar in zijn jeugdige enthousiasme om de partij te beslisen bleek hij te optimistisch en kon Eggersman hem met een snelle tegenaanval mat zetten. Onderin de B-groep lijkt Tom Jocker degradatie niet meer te kunnen ontlopen. De andere degradatiekandidaten staan zeer dicht bij elkaar op de ranglijst.

In de C-groep werd leider René Los verrassend op remise gehouden door Wessel Schulte. Los moet van zijn volgende drie partijen er slechts een winnen om verzekerd te zijn van promotie. Voor de andere drie promotieplaatsen staan vier kandidaten dicht bij elkaar.

Uitslagen twaalfde ronde:

Deze week zijn ook de eerste partijen in de externe competitie weer gespeeld. Hoogeveen 4 wist in Emmen het sterker geachte ESG 3 knap op een gelijkspel te houden.

Uitslag ESG 3 - Hoogeveen 4